VIII Ogólnopolski Konkurs Twórców i Wykonawców „Piosenkarnia” 2015

Anna Treter – wokalistka kojarzona z zespołem „Pod Budą”, ponieważ jest związana z grupą od momentu założenia w 1977 roku – mogła oczywiście spijać śmietankę z dotychczasowych dokonań, grać kolejne koncerty, wydawać płyty (dotąd cztery solowe). Anna Treter postanowiła pójść krok dalej i część swojej niespożytej energii przeznaczyć na powołanie do życia Fundacji Piosenkarnia.

Fundacja założona została w 2007 roku, a jej celem jest promowanie polskiej piosenki artystycznej i jej najwybitniejszych przedstawicieli. Jej działania nie są skupione wyłącznie na uznanych twórcach, ale również na artystach młodych, uzdolnionych muzycznie i literacko, którzy dysponują twórczym potencjałem. Zgodnie z tymi założeniami w 2008 roku wystartował Festiwal Korowód. Jego pierwsze dwie edycje poświęcone były twórczości Marka Grechuty, później tematem przewodnim była po prostu: Twórczość. To rozległa definicja, najważniejsze że mieści się w niej to, co już wpisało się do kanonu klasyki, a także to co tworzone jest przez współczesnych artystów. Założeniem regulaminu Konkursu jest: „pobudzenie młodych artystów do zainteresowania piosenką literacką i do prezentowania twórczości oryginalnej, w szczególności własnej, lub do sięgania po dzieła twórców wybitnych”.

Pozycja tego stosunkowo młodego Konkursu, wśród podobnych wydarzeń, jest dość mocna. Wystarczy prześledzić listy laureatów i wyróżnionych od początku istnienia Konkursu, na których znaleźć można zespoły i nazwiska takie jak: Joanna Kondrat, Małgorzata Wojciechowska, Beata Osytek, Good Staff, Marta Honzatko, Tomasz Steńczyk, Hanka Wójciak, Piotr Dąbrówka, Chorzy na Odrę, Karolina Micor, Chwila Nieuwagi, Dagmara Czechura, Justyna Panfilewicz, Nic Wielkiego. Specjalnie wybrałam najbardziej rozpoznawalne nazwiska artystów młodego pokolenia, o których piszemy na portalu strefapiosenki.pl od kilku lat.

Część ma za sobą debiut płytowy. To pokazuje, że Korowód już u zarania postrzegany był jako festiwal profesjonalny, na który „warto było jeszcze pojechać”, a który dzięki współpracy z radiową Trójką i innymi mediami od pierwszej edycji nie został sprowadzony do poziomu lokalnego. Pomogło w tym z całą pewnością nazwisko wspomnianej już założycielki Fundacji. Ogólnopolskość Festiwalu lekko tylko podkopuje skład jury, które odpowiada również za dobór laureatów do koncertu na antenie radiowej Trójki. Jurorami ósmej Piosenkarni były wyłącznie osoby związane z Krakowem: Anna Treter (przewodnicząca), Hanka Wójciak, Jan Hnatowicz, Robert Kasprzycki i Wacław Krupiński.

Konkurs w ramach Korowodu kojarzy mi się z dojrzałym brzmieniem i dźwiękiem. Organizator i jury nie bronią się przed rozbudowanym instrumentarium, z którym przyjeżdżają uczestnicy. Regulamin w tym zakresie nie nakłada na wykonawców ograniczeń. Nie ma też jednego zespołu festiwalowego, który akompaniuje wszystkim. Tak byłoby logistycznie łatwiej, ale tu na łatwiznę się nie idzie. Było to widać podczas tegorocznego Koncertu laureatów, który odbył się 22 listopada 2015 roku. W kolejności występowania wzięli w nim udział:

 Bovska, która otrzymała jedną z dwóch różnorzędnych II nagród. Zaśpiewała dwie autorskie piosenki, których współkompozytorem jest Jan Smoczyński. Wielki plus dla wokalistki za zaprezentowanie dwóch różnych utworów: bardzo energicznego „Kaktusa” i wyciszających „Dachów”. Bardzo dobry dźwięk i aranżacje, odbiór tekstu oparty raczej na emocjach, które pobudza również muzyka: brzmienie dwóch syntezatorów i elektronicznej perkusji, w zestawieniu z dziewczęcym wyglądem i wokalem Bovskiej. Minimalizm w brzmieniu i bardzo staranna prezentacja na scenie (pomimo, że koncert radiowy). Szczególną uwagę przyciągały „kolce” na rękawach wokalistki.

 Angela Gaber i Trio – laureatka III nagrody ufundowanej przez Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu, zaprezentowała utwory, w których brzmienia folkowe łączyły się z muzyką alternatywną. Gdybym miała opisać zaprezentowane przez nią autorskie utwory „Dobre duchy” i „Pustostan” jednym słowem, byłoby to słowo: tajemnica. Taka, która porusza najgłębsze rejony duszy i nie pozwala pozostać obojętnym na to, co się usłyszało.

Leva to zespół, którego założycielką jest Aleksandra Lewandowska, której towarzyszyli: Adrian Gwoździowski (gitara elektroakustyczna), Rafał Olewnicki (perkusja), Paweł Bielec (gitara basowa), Justyn Małodobry (klawisze). Wykonali jedną piosenkę „Wahadełko”. Laureaci wyróżnienia – sesji nagraniowej w Studiu Nieustraszeni Łowcy Dźwięku.

 Foch – laureat drugiej równorzędnej II nagrody. Zespół w składzie: Gabriela Ganczarska (wokal), Sylwia Urban (gitara), Barbara Mazur (bas) i Żaneta Seweryn (perkusja). Mocne brzmienie w połączeniu z mocnymi tekstami. Utwory „Dla Ciebie” i „Depresja”. I jakkolwiek z depresji nie należy żartować, to tekst drugiej piosenki dość przewrotny:

„Żyję w bólu i rozpaczy/ kocham gdy ktoś na to patrzy”.

Wreszcie laureat I nagrody zespół Retrospektakl. Pamiętam, gdy kilka lat temu występowali jako duet: Maria Holka i Aleksander Baszun. Teraz zespół tworzą dodatkowo: Kamila Wyrzykowska (wiolonczela), Joachim Łuczak (skrzypce), Tymon Trąbczyński (kontrabas) i Mikołaj Graczyk (perkusja). Decyzja o poszerzeniu składu zespołu wyszła mu zdecydowanie na plus. Teraz jest nowocześniej, a jednocześnie mam wrażenie, że dzisiaj już mało kto tak gra. To trochę powrót do korzeni poezji śpiewanej, brzmienia ze skrzypcami i wiolonczelą. Jako laureaci I nagrody zaprezentowali się aż w trzech piosenkach: „Wino”, „Studnia” i „Czmur”.

Zobaczyłam i usłyszałam tyle. Tylko tyle, aż tyle. Wszystko to, co jury VIII Ogólnopolskiego Konkursu Twórców i Wykonawców „Piosenkarnia” 2015 uznało za najlepsze i co postanowiło zaprezentować publiczności słuchającej Programu 3 Polskiego Radia. To trochę za mało, by ocenić poziom konkursu, ale wystarczająco dużo, by ocenić jego potencjał.

Jestem ciekawa kolejnej edycji, którą mam nadzieję zobaczyć już w całości.

 

Tekst i foto: Barbara Radziszewska/ strefapiosenki.pl

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.