Pamiętajmy o Osieckiej – Warszawa 2015

Konkurs organizowany przez Fundację Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej na tle innych, o podobnej idei, wyróżnia się pod wieloma względami. Przede wszystkim przebiega wieloetapowo, angażując publiczność i wykonawców przez blisko pół roku. Na owe etapy składają się: czerwcowe eliminacje w Warszawie, sierpniowe koncerty i warsztaty w Sopocie, koncerty finalistów w Poznaniu i Ostrołęce, a kiedyś jeszcze choćby w Leśniczówce Pranie i trzydniowy finał w Warszawie.

Tym samym wybrana w I etapie dziesiątka finalistów Konkursu, podczas tygodnia spędzanego w Sopocie i kilku późniejszych koncertów, ma szansę dobrze się poznać, zaprzyjaźnić, polubić i nawzajem inspirować, a także wyszlifować własną artystyczną formę. Jerzy Satanowski – Dyrektor Artystyczny Konkursu – podkreśla, że od pewnego momentu o rywalizacji nie ma mowy, a finaliści stają się dobrze zgranym zespołem. Co oczywiście nie wyklucza tego, że każdy chce się jak najlepiej zaprezentować przed publicznością.

Przyzwyczailiśmy się przez te wszystkie lata, że w Finale Konkursu „Pamiętajmy o Osieckiej” biorą udział wykonawcy nieprzypadkowi, tacy, którzy naprawdę potrafią śpiewać – o niebanalnych barwach głosu i z dużymi wokalnymi możliwościami. Często studenci i absolwenci szkół aktorskich i muzycznych. Aspirujący profesjonaliści.

Nie inaczej było w tym roku. Finał A.D. 2015 był bardzo aktorski. Moją szczególną uwagę zwróciły (nie docenione przez jury) aktorskie interpretacje Weroniki Kowalskiej („Siedzę w Mławie” i „Pożegnanie z piosenką”) i Lidii Pronobis („Szaloną być” i „Wesołe miasteczko”). Obie, prócz tego że dobrze zaśpiewały, miały też pomysł na to, jak piosenki na scenie zaprezentować i zinterpretować, a ich występy zostały przyjęte przez publiczność gromkimi brawami. Historia Konkursu pokazuje jednak, że czasem artyści, którzy nie zajęli I miejsca lub w ogóle do werdyktu jurorów nie trafili, po kilku latach objawiają się szerokiej publiczności przy okazji swoich najróżniejszych artystycznych projektów. Przywołać tu mogę nazwiska, choćby Leny Piękniewskiej (dziś m.in. „Pożar w Burdelu”), Anny Smołowik (aktorka warszawskich teatrów), Justyny Panfilewicz (zwyciężczyni SuperDebiutów w Opolu w 2015 roku) czy Hanki Wójciak (świetny debiut fonograficzny „Znachorka). A podobne przykłady można by mnożyć.

Szczególną ciekawość wzbudzać mógł w tegorocznym konkursie udział Natalii Lesz, która od lat pojawia się nie tylko na polskiej, popowej scenie muzycznej. W konkursie zaprezentowała żywiołowe „Śliczna, higieniczna” i stonowane, z towarzyszeniem fortepianu „Jedni piszą wiersze piórem”. Może to zapowiedź czegoś więcej…? Okularnicy często inspirują… czego najnowszą egzemplifikacją jest znakomity album audio-video Katarzyny Groniec zatytułowany „ZOO z piosenkami Agnieszki Osieckiej”.

Wśród panów (tylko dwóch w finale, bo piosenki Osieckiej zawsze chętniej śpiewane są przez panie) zdecydowanie na scenie zabłysnął i wokalem i temperamentem Krzysztof Szczepaniak – aktor Teatru Dramatycznego („Pani mnie inspiruje” i „Orszaki, dworaki”). Za swoje interpretacje Osieckiej nagrodzony został nagrodą specjalną Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu. Jego aktorstwo było swobodne i pozbawione efekciarstwa, w które wpaść łatwo, zwłaszcza, kiedy materia pozwala, a tu pozwalała.

Fundacja Okularnicy dba też o to, aby na wszystkich etapach Konkursu wykonawców oceniało jury złożone z profesjonalistów – aktorów, reżyserów, dziennikarzy, którzy w przyszłości mogą mieć wpływ na dalszą karierę poszczególnych uczestników. W tegorocznym finale oceny dokonali: Agata Duda Gracz, Maria Sadowska, Agnieszka Szydłowska, Joanna Trzepiecińska i Marek Napiórkowski, i ustalili następujący werdykt:

Karolina Micor (I nagroda), Justyna Kokot (II nagroda), Emilia Hamerlik (III nagroda).

Z boku sceny, przy stoliku przycupnęła prowadząca koncerty Magda Smalara, której dopracowane, prześmieszne zapowiedzi fantastycznie scalają występy finalistów w całość, wywołując salwy śmiechu publiczności i zapewne rozładowując trochę napięcie towarzyszące wykonawcom. Z kulis obserwuje wszystko czujnym okiem Dyrektor Artystyczny Konkursu – Jerzy Satanowski. To osoby, które obok zacnej Patronki, firmują Konkurs nazwiskami, a swoim doświadczeniem wspierają kolejne pokolenia młodych wykonawców. Dodać należy jeszcze, że wszystkim wykonawcom, począwszy od II etapu zawsze towarzyszy kilkuosobowy zespół muzyczny – w tym roku pod kierunkiem Jakuba Lubowicza.

Finał 18. Konkursu „Pamiętajmy o Osieckiej” odbył się w Warszawie w dniach 26 – 28 września 2015.

Emilia Hamerlik

Emilia Hamerlik

Justyna Kokot

Justyna Kokot

Karolina Micor

Karolina Micor

szczepaniak_krzysztof

Krzysztof Szczepaniak

Tekst i zdjęcia: Barbara Radziszewska „Strefa Piosenki”

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.